Den saudiska kungafamiljen betalar Marbella kommun 30 miljoner euro för att kunna utöka sitt palatsområde i Marbella.

Artikeln i korthet.
- Den saudiska kungafamiljen betalar 30 miljoner euro till Marbella kommun för att utöka sitt palatsområde.
- Casa Al Riyadh SL betalade för byggrätter och mark för infrastruktursystem, istället för att avstå tomter.
- Kungafamiljen behöver mer utrymme på grund av sin växande familj, vilket ledde till en ny delzon för byggnation.
- Kommunen planerar att använda pengarna till lokala investeringar.
- Borgmästaren bekräftar att kungafamiljen fortfarande värderar sin koppling till Marbella.
Marbellas kommun har godkänt ett projekt för omfördelning av mark som gör det möjligt för den saudiska kungafamiljen att utöka sitt palatsliknande område på den lyxiga Golden Mile. Det sker i utbyte mot en rejäl betalning till kommunen.
En bra affär för kommunen.
Casa Al Riyadh SL, företaget som äger den kungliga egendomen, kommer att överlämna hela 30 miljoner euro till kommunen. Detta täcker den stadsutvecklingsavgift på 10 % som ska betalas för ökad byggbarhet, plus mark öronmärkt för allmänna infrastruktursystem. Istället för att avstå tomter eller bygga sociala bostäder valde företaget att betala 24.477.536 euro för byggrätter och 6.264.462 euro för cirka 6.000 kvadratmeter mark för allmänna system.
En växande kunglig familj.
Två tomter som tillhör den saudiska kungafamiljen som är på mer än 725.000 kvadratmeter och inrymmer redan ett flertal lyxhus, ett dussin palats och en moské. Enligt omfördelningsprojektet har ”den naturliga tillväxten av medlemmar i den saudiska kungafamiljen skapat ett behov av att utöka nuvarande palatsbostäder och säkerställa villkor för integritet och säkerhet.” En ny delzon kallad ”Palacio Real” har skapats, vilket tillåter byggnation på 20 % av en yta på 189.783 kvadratmeter. Fastighetsägaren begärde först ändringen redan 2017, men det dröjde till september 2024 innan Andalusiens regionala regering gav det slutgiltiga godkännandet.

Här har vi den ledande medlemmen av det saudiska kungahuset. Mohammad bin Salman bin Abdulaziz Al Saud, Saudiarabiens kronprins och premiärminister. Han sägs vara den verklige makthavaren bakom sin far kung Salman, som sägs ha drabbats av Alzheimers sjukdom.
Så här ser The Golden Mile ut:
Kommunen kontrollerar gamla skulder.
Stadsplaneringsrådet Jose Eduardo Díaz noterade att kommunen är skyldig pengar till dödsboet. Skulden går tillbaka till 1990-talet, då den kontroversielle borgmästaren Jesus Gil misslyckades med att betala markägare för vägar som byggts på deras egendom. När den skulden väl är avräknad mot betalningen på 30 miljoner euro uppskattar han att endast mellan en tredjedel och hälften av det totala beloppet faktiskt kommer att nå kommunens kassa.
Marbellas borgmästare Angeles Muñoz berättade för El Periodico de Marbella att hon tycker detta var bra. Samt att det bekräftar att kungafamiljens tredje generation fortfarande vill vara knutna till Marbella. Hon nämnde också att pengarna skall användas till lokala investeringar.
Här hittar du några fler artiklar om Marbella:
- På drift i Marbella.
- Costa del Sol lovordas av ett amerikanskt resemagasin.
- Artisterna på musikfestivalen Starlite Occident 2026.
- Spännande vacker natur nära Marbella.

Hej! Spanien Ett magasin för nordbor med aktuella reportage på svenska om livet i Spanien och mer därtill.

